خاک اره چیست؟

خاک اره چیست؟


یکی از مواد اولیه ای که برای تولید زغال های فشرده مورد استفاده قرار می گیرد، خاک اره است. پس برای افرادی که به دنبال خط تولید کوره صنعتی زغال هستند همیشه محصولی حائز اهمیت بوده است. این محصول در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارد و در روند تولید بسیاری از محصولات نقش کلیدی ایفا می کند.

از جمله صنایع مصرف کننده خاک اره می توان به صنایع کشاورزی (مخلوط با کود)، جایگزینی خاک رس در خاک های پسماند حیوانات، تخته های فشرده مانند MDF و HDF، سوخت های مصنوعی و در گذشته به عنوان مخلوطی برای سردساز ها اشاره نمود.

خاک اره چیست و چگونه به دست می‌آید؟

قبل از بررسی انواع خاک اره و کاربردهای آن، باید به این موضوع پرداخته شود که خاک اره چیست؟ خاک اره، بخش‌هایی از چوب است که پس از پردازش و ساخت وسایل چوبی باقی می‌مانند. در واقع، از اره برای برش و پردازش چوب استفاده می‌شود. در گذشته فکر می‌شد که این بخش‌های اضافی هیچ ارزشی ندارند، اما با گذر زمان و پیشرفت فناوری، کاربردهای آن‌ها بسیار گسترده شده است.

موارد مصرف خاک اره

در دنیای امروز، موارد استفاده از خاک اره بسیار فراگیر است. به طوری که هر روز شاهدیم که صنایع مختلف از خاک تولید شده از اره چوب برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند.

بیشترین مصرف این محصول، مربوط به صنایع ام دی اف سازی است که از آن به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند. خاک اره، باعث استحکام ساختار ام دی اف و پایداری آن در برابر رطوبت خواهد شد.

همچنین در صنعت ریخته گری و قالب سازی نیز به وفور از این خاک استفاده می‌شود.

یکی از صنایع معروف که سالیان سال است از این خاک برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند، صنایع تولید زغال فشرده است. از خاک اره برای تولید بریکت زغال استفاده می شود.

خاک اره برای چه کاری استفاده می شود؟
خاک اره برای چه کاری استفاده می شود؟

شاید همین ماده اضافی که به نظر می‌رسید هیچ کاربردی نداشته باشد، امروزه یکی از مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع شناخته می‌شود. باغبانان و کشاورزان امروزه از آن به عنوان کود استفاده می‌کنند. کودی که با خاک اره ترکیب شود، قادر است به رشد گیاهان کمک کند.

همچنین برای پرورش قارچ نیز از آن استفاده می‌شود.

در واقع این محصول نوعی پوشال نیز به حساب می‌آید. بنابراین برای تولید کیسه‌های مختلف مثل کیسه بوکس از آن استفاده می‌شود تا فضای داخلی آن را کاملاً پوشش دهد.

در صنایع چوب که در زمینه تولید تخته، میز و کمد فعالیت می‌کنند، می‌توان از خاک اره برای پوشش حفره‌هایی که در محصول باقی مانده است؛ استفاده کرد و به این ترتیب نواقص آن را برطرف کرد.

انواع خاک اره از نظر نوع درخت

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، خاک اره، زمانی به دست می‌آید که چوب مورد نظر با اره برش داده شده و پرداخته شود و بخش اضافی آن خاک اره را می‌سازد. بنابراین طبیعی است که با توجه به نوع چوب، خاک تشکیل شده از آن انواع مختلفی داشته باشد.

در نتیجه کسب و کاری که قصد دارد از این محصول استفاده کند، باید به نوع چوب نیز توجه کند. مثلاً ممکن است خاک تشکیل شده از چوب درخت گردو، برای صنعت مفید نباشد و باید از خاک تشکیل شده ازچوب درخت دیگری استفاده کرد.

با توجه به نوع درخت و چوبی که وجود دارد، می‌توان خاک تولید شده از آن را به انواع مختلفی دسته بندی کرد. خاک اره راش، چنار، گردو یا بلوط در این دسته قرار می گیرند. این خاک اره‌ها بیشتر از سایر نمونه ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع خاک اره از نظر ابعاد
انواع خاک اره از نظر ابعاد

انواع خاک اره از نظر ابعاد

شاید یک صنعت این قابلیت را داشته باشد که از همه خاک‌های تولید شده از چوب استفاده کند. اما برای اندازه و ابعاد آن، محدودیت داشته باشد. به همین دلیل خاک های اره از لحاظ اندازه و ابعاد نیز دسته بندی می‌شوند. در واقع در ابتدا که خاک اره‌ها تولید می‌شوند، اندازه‌های یکسانی دارند. مثلاً همه آنها تقریباً درشت هستند و در صنایع مختلف آن را آسیاب می‌کنند تا اندازه آنها را ریزتر شود و مورد استفاده قرار گیرد.

خاک اره شکری

یکی از انواع خاک تشکیل شده از چوب بر اساس اندازه، خاک اره شکری نام دارد. این نوع خاک، اندازه‌های بسیار کوچکی، درست مانند شکر دارد و برای صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که استفاده از خاک اره‌های درشت ممکن است باعث آسیب به دستگاه‌ها یا ماشین آلات آنها شود.

خاک اره درشت یا پفکی

نوع دیگر، خاک اره درشت یا پفکی نام دارد. این ماده اولیه، از ذرات درشت‌ تری نسبت به خاک اره شکری تشکیل شده است و معمولاً درصد آسیاب آن کمتر است.

خاک اره فلکی

یکی دیگر از انواع خاک اره، خاک اره فلکی نام دارد که با مقدار بیشتری آسیاب شده و کاملاً ریز است. اما ابعاد آن به خاک اره دانه شکری نمی‌رسد.

خاک اره نجاری

نوع دیگر، خاک اره نجاری است که ابعاد کاملا متوسطی دارد و بدون اینکه آسیاب شود؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این همان خاک اره‌ای است که در زمان پرداخت چوب، تولید می‌شود و تغییر نیافته است.

انواع خاک اره از نظر رطوبت

یکی از موارد دیگری که برای خرید و استفاده از این ماده باید به آن توجه کرد، میزان رطوبت موجود در خاک تشکیل شده آن است. به خصوص در زمانی که صنعت بخواهد از آن برای تولید زغال فشرده استفاده کند، باید توجه بیشتری به میزان رطوبت داشته باشد.

در برخی از صنایع رطوبت زیاد، آسیب زیادی به کیفیت نهایی محصول وارد می‌کند. مثلاً در صنعت تولید زغال فشرده، درصد رطوبت نباید بالا باشد. از طرفی میزان رطوبت نباید خیلی پایین نیز باشد، زیرا باعث خشک شدن و کاهش کیفیت محصول می‌شود.

به عنوان مثال در صورتی که این ماده اولیه، رطوبت بالایی داشته باشد؛ فرآیند فشرده کردن زغال، دچار مشکل می شود. حتی استفاده از خاک اره با رطوبت بالا، به دستگاه تولید زغال فشرده هم آسیب وارد می کند و موجب می شود در کوره صنعتی زغال، بریکت ها به طور کامل پخته نشوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *